pondělí 1. srpna 2016

Látkování - důvody a první výbava pro novorozence

Látkování čili používání látkových plenek je v poslední době mezi čerstvými i nastávajícími maminkami velké téma. Moderní látkové plenky sice nejsou přímo věda, ale na první pohled se na nás vychrlí tolik informací, že se v tom ztrácíme. Mně pomohla zkušenost známých a kamarádek, protože ačkoli jsem měla výborně nastudované informace z internetu, nevěděla jsem, jak to vlastně udělat, aby látkování fungovalo a zároveň jsem si nemusela kupovat výbavu za tisíce, když mě spoustu lidí varovalo, že to určitě nevydržím.
Pokud chcete zjistit něco o látkových plenkách všeobecně, mohu vás odkázat na stránky obchodu Látkovky.cz a to konkrétně sem, kde najdete pěkný přehled. Nebo třeba na tento blog, kde je to také moc pěkně vysvětleno.
Tento příspěvek chci ale věnovat tomu, jak to funguje přímo u nás a jak to vlastně všechno začalo. 


Mnoho lidí se mě ptá, proč jsem se rozhodla používat látkové plenky a obvykle přemýšlím, co odpovědět. Vlastně mě k tomu vedlo několik věcí: 
1) nějaké plenky jsem dostala a tak jsem se to rozhodla zkusit,
2) děsí mě fakt, že jedno dítě vyprodukuje hned na počátku života 1 tunu odpadu, který se rozkládá asi 500 let a i jeho spalování je problém,
3) materiály, ze kterých jsou vyrobené jednorázové plenky mi nejsou příjemné ani na omak, natož abych dlouhodobě do nich balila jemnou kůži miminka,
4) opravdu nemám ráda pocit, že mi něco důležitého může dojít a tak celkově neumím nakupovat podle akcí, takže bych asi zaplatila ještě víc, než je obvyklé. Navíc mám sušičku,
5) nemám to spočítané, ale možná i ušetříme. 

Začali jsme používat látkové plenky hned po návratu z porodnice domů, v porodnici jsem měla balíček nejmenších plenek DM Baby love a každý den jsme dostali 5 ks plenek přímo v nemocnici. 
Do látky přebaluji já i můj manžel, je to úplně bez problémů, mohu jen doporučit. Na cesty s sebou vozíme jednorázové plenky, s těmi naopak občas zápasíme.

Péče o plenky
Čtvercové plenky jsme žehlili jen v šestinedělí, pak se nám rozbilo žehlicí prkno a my zjistili, že to opravdu jde i bez toho. Nežehlí skoro žádná moderní látkařka. Kalhotkové plenky by se navíc měly prát na 60°C, vše je třeba vyčíst z etiket na výrobcích. Pravidelnou vyvářku zvládají jen čtvercové bavlněné plenky, na to je třeba myslet, abychom si ty ostatní nezničili. Zatím peru všechny dětské věci v Lovele nebo v Persilu sensitive. Připadá mi, že lépe vypere Persil. Stále zvažuji praní v mýdlovém slizu, ale ještě jsem nesebrala odvahu, neb mám strach o svou pračku. 
Použité plenky skladuji po mnoha pokusech na sucho v boxu původně určeném na psí granule. Požívám pytel ze staré záclony podobně jako odpadkový pytel. Plenky pak jen vytáhnu a spolu s nezavřeným pytlíkem strčím do pračky. 
Aby plenky nebyly flekaté potřu skvrny od stolice žlučovým mýdlem. První dva měsíce jsem měla poměrně velkou spotřebu mýdla, záleží, jak Vaše miminko často kaká. Nicméně to není žádná rána do rozpočtu. Kupuji ho v DM cca za 16 Kč.

A jak tedy vypadala naše výbava pro novorozence:

  • čtvercové plenky -  naprostá nezbytnost pro látkující i nelátkující rodiče. Měla jsem zhruba 40 ks asi 20 let starých plenek, poctivě schovaných na půdě u mé tety, 20 ks plenek jsme dokoupili v IKEA (prodávají po dvou kusech pod názvem Himmelsk jako dětskou osušku). Později jsem dokoupila jeden balíček 10ks nebělených T-Tomi. Na fotkách je vidět, jak plenky vypadají nevyžehlené. Klasické staré plenky mají výrazně nižší gramáž než plenky-osušky z Ikey i než T-Tomi.
  • vícevrstvé plenky Bambino mio - Na Sbazaru jsem narazila na balíček 10 ks vícevrstvých plenek Bambino mio se 3 ks svrchních kalhotek - obojí pro novorozence.
  • kalhotkové plenky - Samozřejmě nejzajímavější jsou moderní látkové plenky podobné těm jednorázovým. Jsou ale také dražší a použití jednovelikostních plenek na novorozence se ne vždy podaří - záleží samozřejmě na velikosti miminka. Moje miminko je spíš menší, takže teď ve třech  měsících nemá ještě 5 kg. Navíc existuje celá řada značek plenek a nedoporučuje se nakoupit hned vše bez vyzkoušení od jedné značky. Koupila jsem si proto na bazaru Modrého koníka dvě kalhotkové plenky pro novorozence na vyzkoušení. Jednu od značky Petit Lulu a jednu od značky Bamboolik. Obě jsou české výroby. Plenky jsou koupené už použité a dále je používám. Trochu jim to ubírá na fotogeničnosti, ale zase vidíte, jak potom plenky vypadají. 
  • svrchní kalhotky - Přes čtvercové, vícevrstvé i kalhotkové plenky je třeba použít nepropustné svrchní kalhotky. Ty jsem si pořídila 2 ks nové - Petit Lulu a Bamboolika a 3 ks bazarové Bambino mio, jak jsem již psala výše. Tyto všechny jsou z nepropustného materiálu PUL. Duhové svrchní kalhotky jsou od firmy Tots Bots. Jsou ušité z flísu a mám je půjčené od švagrové. Opravdu udrží moč uvnitř a přitom jsou prodyšné. 
  • snappi sponka - Zcela revoluční věc, která usnadňuje přebalování do čtvercových plenek. Starší generace žasne a já jsem opravdu spokojená. Koupila jsem si dvě, pro jistotu. Jak jí použít, můžete shlédnout třeba v tomhle videu.
  • separační plenky celulózové v roli - měla jsem tyhle. A protože miminka mají mrňavé zadečky, stříhali jsme jeden kus téhle plenky na tři. Dají se i několikrát vyprat, ale protože naše miminko hodně kakalo, vyhazovali jsme skoro všechny. Hodně pomáhají v péči o plenky a hlavně ze začátku nám urychlovali praní. Vaječina se zachytila na separačce a ta se jednoduše vyhodila. Nebylo nutné drhnout.
A to byla pro začátek celá moje výbava. Postupně jsem se rozhodla dokoupit ještě další plenky, protože čím je miminko větší, tím víc čůrá (ale taky míň kaká) a mele sebou. Proto jsem postupně dokoupila:
  • chobotkovou plenku Pastelku od Haipa Daipa - tady jsem připravila koláž, aby bylo vidět, jak se taková plenka používá. Nicméně není úplně pro malá miminka. Zapíná se na snappi sponku, tak je variabilní, ale malý do ní dorůstá teprve teď. Plenku jsem koupila novou.
  • 2 ks jednovelikostních kalhotkových plenek Petit Lulu - I do těchto plenek můj synek teprve dorůstá, celkově mi připadá, že Petit Lulu dělají plenky trošku větší, i novorozenecké svrchní kalhotky jsou trošku větší než třeba od Bamboolika. Kupovala jsem opět bazarové plenky.


  • 2 ks jednovelikostních kalhotkových plenek Anavy - Skvěle sedí už ani ne pětikilovému dítěti s hubenýma nožkama. Foto jen jedné plenky, druhá je toho času v pračce. I tyto plenky jsem kupovala už použité.
  • 1 ks tzv. AIO Anavy (AIO= all in one=vše v jednom= není třeba přes plenku dávat svrchní kalhotky) - Tuhle plenku jsme ještě nevyzkoušeli, malému je pořád velká a protože se přes ní nedává další vrstva, mám obavy, že by mu protékala u nožiček.
+Od švagrové mám půjčenou ještě jednu kalhotkovou plenku Tots bots.
  • Separační flísové plenky - Protože po dvou měsících se malému už upravilo zažívání, nepoužíváme už celulózové separační plenky a začali jsme používat flísové. Začala jsem je ale pooužívat hlavně kvůli opruzeninám, které se malému udělali. Píšu o tom v novém příspěvku. Nejprve jsem zkusila nastříhat kus flísu, který jsem měla doma v zásobách látek na šití a potom jsem pro srovnání zakoupila jedno balení separačních plenek Bamboolik (tyhle). Z mého pohledu je to to samé a pokud máte nějaký ten flís doma, nebojte se ho nastříhat. Jen doporučuji nepřepírat separční plenky z flísu mýdlem - ani žlučovým. Mýdlo flís tak nějak impregnuje. To je sice vhodné na svrchní kalhotky, které nemají propouštět mokro ven, ale od separaček nasákavost naopak vyžadujeme. 


Používání plenek:
Čtvercové plenky skládáme na tzv, novorozenecký nebo také "novo" sklad. Na internetu je spoustu návodů a videí. Abych neporušila ochranu autorských práv, raději jsem pro vás nafotila vlastní návod.
Jak už jsem psala, plenky nežehlím, peru je na 60°C, circa jednou za dva týdny peru na 90°C. Používám nejčastěji Persil senstive.
A ještě tip, který se nám  osvědčil: připravte si na hromádku několik poskládaných plenek, je to příjemnější.

Vícevrstvé plenky skládám na rovno do svrchních kalhotek Bambino mio - jsou na to uzpůsobené. Peru stejně jako čtverce.
Použití kalhotkových plenek je jednoduché a vlastně stejné jako u jednorázových plenek. Na obrázku novorozenecká Petit Lulu.
Nezapomeňte na svrchní kalhotky.

O látkování se toho už napsalo skutečně hodně, na stránkách látkovky.cz, branakdetem.cz nebo http://jituli.blogspot.cz/p/o-latkovy.html najdete určitě další informace. Případně se ptejte mě, pokud budu vědět, ráda Vám odpovím.



Žádné komentáře:

Okomentovat