pátek 12. srpna 2016

Opruzeniny a co s nimi

Když se můj synek poprvé oprudil, vrhla jsem se na průzkum, jak opruzeniny léčit. Přečetla jsem snad všechny blogy maminek, diskuse na různých fórech a samozřejmě se zeptala naší pediatričky. V porodnici nám poradili používat preventivně Sudocrem. A tak jsme používali, ale opruzeniny se objevily i tak. Opruzeniny jsou samozřejmě způsobené různými věcmi a tak na ně fungují i různé prostředky. Náš malý hodně kakal a proto jeho opruzeniny byly podle mě způsobené neustálou přítomností stolice přes přebalování třeba i každých 15 minut. Nasvědčovalo tomu i to, že opruzenina byla jen mezi půlkami. Když se mu zažívání teď upravilo, opruzeniny zmizely. Může to být i tím, že jsem přišla na správný způsob péče o jeho zadeček, ale tolik si nefandím :-).



Prevence - časté přebalování a nahaté miminko
Pokud miminko často kaká a hrozí kontakt stolice s citlivou pokožkou, je třeba ho velmi často přebalovat. Protože používáme látkové plenky, není to problém. Přiznám se ale, že jsem měla strach, že opruzeniny jsou právě z látkových plenek. Proto jsem na zkoušku koupila balíček Pampers premium care, abych zjistila, zda se při jejich používání opruzeniny nezlepší. Z jednorázových plenek jsem s těmito Pampers nejvíce spokojená. Jsou sice nejdražší a ani nejsou ekologické, ale pro miminko jsou podle mě nejpříjemnější a to je pro mě nejdůležitější. Zjistila jsem ale, že látkové plenky jsou pro mého synka příjemnější a i opruzeniny se v nich tvořily méně.
Dále jsem samozřejmě řešila prací prostředek. Plenky peru v Persil Sensitive a peru na dětský program se dvěma mácháními. Navíc opruzenina nebyla nikde jinde než přímo mezi půlkami. Pokud by se ale objevila ještě jinde, přidala bych ještě jedno máchání.
Mám navíc štěstí, že mám letní miminko. Nebyl problém nechat malého rozbaleného na nepropustné podložce třeba i v kočárku venku na procházce. Určitě to pomohlo při hojení.

Při přebalování nepoužívám vlhčené ubrousky a pokud to udělám, pak jen na odstranění nejhorších nečistot a pak buď míříme pod kohoutek s tekoucí vodou nebo používám nevlhčené vatové tampony. Vlhčím je buď čistou vodou nebo rozředěným Medvídkem od Eoné. Ještě je o něm řeč níže. Jelikož mám chlapečka moc jsem se o to nezajímala, ale slyšela jsem, že pro holčičky je používání vlhčených ubrousků v kombinaci s jednorázovými plenkami nevýhodné. Tato kombinace je prý podezřelá, že způsobuje srůst zevních rodidel. O tom, jak pečovat o holčičky píšou třeba tady.

A teď k jednotlivým prostředkům:
Sudocrem
Krém mi doporučila sestřička v porodnici používat při každém přebalení. Musím říct, že i když  je to velmi kvalitní krém a v mém okolí jsou s ním všichni spokojení, připadá mi, že mazat s ním miminko po každém přebalení není zrovna ideální. Minimálně u mého miminka to nezafungovalo. Sudocrem je ideální, pokud máte svědivou vyrážku, akné nebo pokud opruzenina potřebuje vysušit. Opruzeniny u synka byly spíš jako odřenina, potřeboval ochrannou vrstvu před dalším znečištěním. Umím si ale představit, že přijdou další opruzeniny a chladivý a zklidňující Sudocrem se bude hodit. Nicméně momentálně ho preventivně nepoužívám.

Mycí olej Medvídek Eone
Naopak velmi se mi osvědčil hydrofilní olej Medvídek - mycí olej na zadečky. Každý den si do ředící lahvičky smíchám olejíček s vodou. Zatím používám s vatovými tampony, objednané mám ubrousky Perlička a samozřejmě je možné použít i s látkovými ubrousky. Protože je to olejíček, zanechává  na pokožce děťátka ochrannou vrstvu a tak už většinou přes den nemažu ničím dalším. Myslím si, že olejíček nám moc pomohl s opruzeninami. Ale jak říkám, pravděpodobně je to kombinací různých věcí.


Rybilka NEO
Rybilka má skvělou konzistenci a velmi dobře promašťuje, což můžu jen doporučit. Mažeme s ní od chvíle, kdy se nám zahojily poslední opruzeniny s pomocí mastičky od paní doktorky a genciány, a už se žádná další opruzenina neobjevila. Navíc mi jí doporučila lékárnice, která s ní mazala obě své děti a byla moc spokojená. Rybilka Neo nesmrdí, nebojte. A navíc není příliš drahá. Malý vzorek na obrázku jsem stejně jako malý Sudocrem dostala v boxíku vzorků v porodnici. Rybiku mažu určitě vždy na noc a v noci při přebalování a taky vždycky, když mámpocit, že je to třeba.

Sice jsem nezkoušela, ale dobře by měl promašťovat i Bepanthen - ten si všichni chválí. Vyzkoušela jsem podobné Panthebaby (také vzorek z boxíku) a nebylo to špatné, nicméně Rybilka mi připadá lepší. Je hustší než Panthebaby a možná přišla na řadu se zkoušením v lepší čas, protože mi připadá, že nám lépe funguje. 

Purelan 100
Purelan je naprosto nedocenitelný na začátku kojení na bolavé bradavky. Je to čistý lanolin, který skvěle regeneruje citlivou pokožku a navíc nevadí miminku, takže netřeba se před kojením omývat. Navíc je velmi hustý a hypoalergenní. Pomohl na rozpraskané koutky i na zadeček. Kdyby malý napříkald dostal průjem, zvažovala bych určitě  mazání Purelanem. Špatně se smývá a velmi dobře drží, takže by pokožka miminka byla dobře chráněná. Na běžné použití je ale hodně hustý a na některý druh opruzenin by pravděpodobně vůbec nebyl dobrý. Ale pokud jde o to zregenerovat poškozenou pokožku a vytvořit spolehlivou ochrannou vrstvu, pak je skvělý. Četla jsem i o možnosti použít lanolin z lékárny, který se používá na impregnaci vlněných svrchních kalhotek, ale nemám s tím žádnou zkušenost.



Zkušenost ale mám s léčivou vlnou Popolini, kterou jsem koupila v zoufalství a snaze přijít na způsob, kterak ulevit synkovi od opruzení. Vlná má fungovat jako savý polštář, který odvede vlhko od pokožky dítěte a navíc obsahuje lanolin stejně jako Purelan výše. Problém ale byl, že se mu vlna přilepila na zadeček. Pravděpodobně pomáhá spíše u starších dětí, které méně kakají a mají opruzení například z agresivní moči. To zatím nemáme vyzkoušené, pro malé miminko mi to tedy nefungovalo. Navíc je Léčivá vlna Popolini poměrně drahá. Vlněný česanec se dá podstatně levněji pořídit tady, pokud by měl někdo zájem to vyzkoušet. Určitě si vlnu nechám v záloze a vyzkouším ji ještě později.

Na principu odvedení vlhkosti od zadečku fungují i flísové separační plenky. Ty jsem si zkusila nejdřív vyrobit z materiálu, který jsem měla ve svých zásobách doma a protože fungovaly, zakoupila i separační plenky Bamboolik na zkoušku(na fotce po několika vypráních). Funkčně mi připadají stejné jako mnou vyrobené (rozuměj nastříhané). 
Pokud chcete mít certifikovaný materiál pro malé děti, doporučuji koupit tady na Unuodesign a určitě ušetříte. 
Pro srovnání - plenka od Bambooliku je velká 15x25cm. V balíčku jich je 5ks a stojí 89 Kč.
Pokud si koupíte 20cm látky na Unuo šíře 150cm nastříháte si jich 6 ks za 18 Kč. (Samozřejmě plus poštovné - to je ale 36 Kč, takže jste pořád ušetřili a můžete si koupit i něco dalšího a případně něco vytvořit.)
Jen je důležité neprat separační plenky mýdlem.

Jak už jsem psala výše, poradila jsem se o léčbě opruzeniny s naší paní doktorkou a ta mi předepsala míchanou mastičku, jejíž složení neznám, ale pomohla nám. A kromě mastičky jednou denně potřít "odřené" místo genciánou. Vím, že o jejím používání se vedou spory, ale pokud se používá jen po nezbytně dlouhou dobu, neměl by to být problém. Navíc jí spoustu dětiček dostává denně do pusinky kvůli moučnivce. My jí používali dvakrát pokaždé asi pět dní jednou denně. Ranky se zatáhly a rychleji se hojily.
Podobně dezinfekčně a hojivě působila i Aloe vera od LR, tu jsem pak ale po návštěvě lékařky nepoužívala, protože mi doporučila výše zmíněnou genciánu. Tento přípravek ale užíváme v rodině na vše, co je třeba zhojit a je skvělý. Dokonce výrobce sám přípravek na opruzeniny doporučuje a na internetu si ho uživatelky vychvalují i na opruzeniny.

Na doporučení kamarádky mám ve svých zásobách nově zakoupenou ještě mastičku od Lavery Nappy cream. Trochu mi připomíná Sudocrem a pravděpodobně jí budu používat v podobných situacích. Mast obsahuje taky zinek a navíc je vhodná i pro vegany. Až s ní budu mít více zkušeností, určitě aktualizuji příspěvek.

A zbývají dva přípravky, které jsem zkusila - oba mi doporučila lékárnice v lékárně (byla to jiná než ta používající Rybilku neo)

Infadolan - zdálo se mi, že přípravek fungoval, ale moc mě neuklidnil příbalový leták. Neměl by se používat víckrát než dvakrát denně a jen několik dní v řadě. Proto jsem pak raději sáhla po jiných prostředcích. Určitě to ale může být užitečný pomocník, pokud se dobře použije.

Co ale opravdu OPRAVDU na svém dítěti nezkoušejte je zásyp s azulenem. Také mi byl doporučen v lékárně a protože mě nikdo včas nevaroval, použila jsem ho na opruzeniny. Některým mým kamarádkám už sestřičky v porodnici řekly, že zásyp opravdu nemají používat. Vytvoří totiž na zadečku takové hrudky, které se potom proměnily v stroupky a celkově celá oblast nevypadala dobře. Za mě tedy Zásyp s azulenem opravdu ne. Alespoň ne na opruzený zadeček.

Doufám, že moje experimentální zkušenosti někomu pomůžou :-)










Žádné komentáře:

Okomentovat